Share/Save/Bookmark
كتاب‌شناسي پلوراليسم ديني
صباح پیش شماره 1 > نویسنده : محمد جعفري کد: 361

پلوراليسم ديني، مجموعه‌اي است مشتمل بر پيش‌درآمد، سخن‌راني، گفت‌وگو و پرسش و پاسخ.
در پيش‌درآ‌مد اين اثر، كه به قلم حجت الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه نگاشته شده، با گذاري كوتاه به تنوع و تكثر اديان و نيز ترابط و تشابه ميان آن‌ها، بحث پلوراليسم ديني تبيين شده‌است.
در بخش ديگر، سخن‌راني و پرسش و پاسخ طلاب حوزه‌ي علميه‌ي قم از استاد گران‌مايه حجت الاسلام و المسلمين لاريجاني به چاپ رسيده‌است. كثرت‌گرايي در فهم دين و كثرت‌گرايي در خود دين از مباحث عمده‌ي اين سخن‌راني است.
ايشان در ادامه به برخي از پرسش‌ها پاسخ مي‌دهند كه عبارت‌اند از:
1. اگر شريعت صامت نيست، پس چرا به قرآن، كتاب الله صامت و به معصوم، كتاب الله ناطق اطلاق شده‌است؟
2. آيا كثرت‌گرايي از منابع ديني قابل استنباط است يا نه فقط بايد با شيوه‌اي برون ديني از آن بحث كرد؟
3. به تكافوء ادله كه يكي از دلايل كثرت‌گرايي ديني است، چه پاسخي مي‌توان داد؟
بخش ديگر كتاب به مجموعه‌اي از پرسش‌ها و پاسخ‌ها اختصاص داده‌ شده‌است:
1. زمينه‌ي پيدايشِ نظريه‌ي كثرت‌گرايي ديني و تاريخچه‌ي مختصري از آن را بيان فرماييد.
2. نظريات رقيب پلوراليسم ديني كدامند؟
3. نظر اسلام درباره‌ي پلوراليسم ديني چيست؟
4. اولين بار بحث پلوراليسم ديني توسط چه كساني در جامعه‌ي ما مطرح شد و انگيزه‌ي آنان از طرح اين بحث چه بوده‌است؟
5. آيا پلوراليسم ديني از منابع ديني قابل استنباط است؟
6. آيا بايد به اديان الهي موجود، به چشم ادياني تحريف شده نگريست يا اين كه بايد به عقايد آنان احترام بگذاريم؟
7. آيا از برخي آياتِ قرآنِ كريم همانند آيه‌ي مباركه‌ي 67 از سوره‌ي بقره و آيه‌ي 69 سوره‌ي مباركه‌ي مائده، كثرت‌گرايي ديني به دست نمي‌‌آيد؟
8. اگر به كثرت‌گرايي ديني معتقد نباشيم، معناي حديث پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله وسلم) در رابطه با ابوذر و سلمان چه مي‌شود كه مي‌فرمايد: اگر ابوذر از آن چه كه سلمان از دين مي‌فهمد، خبردار شود، او را خواهد كشت؟ آيا اين عين پلوراليسم فهم ديني نيست؟
9. اگر به كثرت‌گرايي ديني معتقد نباشيم، آيا به صفتِ هادي بودنِ خداوندِ متعال خدشه وارد نمي‌شود؟
10. آيا برداشت‌هاي ما از قرآنِ كريم و تفسير آن، منجر به پذيرش كثرت‌گرايي ديني نمي‌شود؟
گـفت‌و‌گـو با دكتر محمد لـگن هـاوزن مـحقق انديشمند و نويسنده‌ي مسلمانِ امريكايي نيز بخشي از كتاب پلوراليسم ديني ‌است.
آخرين بخش كتاب، مقاله‌اي است در تبيين ديدگاه شهيد مرتضي مطهري(رحمت‌الله عليه) درباره‌ي پلوراليسم ديني.

Share/Save/Bookmark
نظرات بینندگان (0 نظر تاکنون ثبت شده است )
ارسال نظر
تقارن ميلاد امير مؤمنان و ايام مبعث رسول اكرم(ص) يادآور پيوند ناگسستني امامت با رسالت است. خرسنديم كه به عنوان خادمان حوزه‌ي علميه، طلوع صباح را در سال روز ولادت امير مؤمنان علي(ع) كه قله‌ي امامت، حامل قرآن، مدار حق و تجلي بخش شريعت نبوي و دين محمدي است شاهديم. به اين مناسبت اولين پيش شماره‌ي نشريه، به محوريت امامت شكل گرفت. در مكتب شيعه، امامت پديده و مفهومي است نظير نبوت؛ آن هم عالي‌ترين درجات آن[1]. امامت روح و مغز و جان تمام عقايد و اعمال انسان است؛ «من مات بغير امام مات ميتة جاهليه».[2] امامت نشانه‌ي توحيد است و از اين روست كه امام صادق(ع) فرمود: «امام نشانه‌اي است ميان خداوند عزوجل و مردم. كسي كه او را شناخت مؤمن، و كسي كه او را انكار كرد كافر است»[3]. امامت نظام امت و زمام دين است[4]. امامت كشتي نجات و قرين كتاب خداست. امامت وارث علم انبيا و حافظ دين خداست. مهر پاكان در ميان جان نشان دل مده الا به مهر پاكشان آري، صراط امامت كه ادامه‌ي صراط انبيا است، همان صراط مستقيمي است كه در غيبت امام در جلوه‌ي علما تداوم و تجلي مي‌يابد (ان العلماء ورئة الانبياء) و كسي كه بر راه واحد و مستقيم قرآن و عترت گام نهد، مي‌تواند آرزوي وصال حق و رستگاري دنيا و آخرت را داشته باشد؛ چرا كه اين راه، ميزان عدالت و نشانه‌ي طريق حقيقت است؛ «قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني». صباح كه اميد تبيين چنين راهي را دارد، با تكيه بر لطف الهي، فعاليت خود را در زمينه‌هاي زير آغاز مي‌كند: گفت‌وگو با علما، پاسخ به پرسش‌ها و شبهات ديني، نقد كتاب، نقد مقالات مطبوعات، تعظيم و تبيين مناسبت‌ها، معرفي آثار ديني، معرفي و نقد پايگاه‌هاي اينترنت. سردبير [1] . مطهري، مرتضي، امامت و رهبري، ص 163. [2] . شرح ابن ابي‌الحديد، ج 13، ص 242. [3] . بحارالانوار، ج 23، ص 83. [4] ـ اصول كافي، ج 2، ص 30.
 
امام صادق سلام الله عليه :

«غِنىً يَحجُزُكَ عَنِ الظُّلمِ خَيرٌ مِن فَقرٍ يَحمِلُكَ عَلَى الإِثمِ؛»

«توانگرى اى كه از ظلم بازت دارد، بهتر از فقرى است كه به گناهكارى وادارت کند.»

كافي: ج ۵ ص ۷۲؛

طراحي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

  • در نوع خودش بي نظيره
  • خيلي جالبه
  • قابل قبوله
  • چنگي به دل نميزنه
Ajax Loader
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات است. استفاده از مطالب این پایگاه باذکر منبع بلامانع است.
قم - خیابان معلم - کوچه 12جنب جامعه مدرسین -حوزه علمیه قم تلفن : 37737217-025 نمابر : 37737213-025 کدپستی : - 4466 37185