تعداد بازدیدها:2741
Share/Save/Bookmark
رهيافتي به منظومه فکري رهبر معظم انقلاب (مدظلّه العالي) در حوزه‌ی پاسخ­گويي به سؤالات و شبهات
پاسخ 2 > نویسنده : مـركـز مطالعات و پاسخ‌گويي به شبهات کد: 366

رهيافتي به منظومه فکري رهبر معظم انقلاب (مدظلّه العالي) در حوزه‌ی پاسخ­گويي به سؤالات و شبهات

اساسی‌­ترین اقدامات شبهه­‌زدایی و پاسخ­گویی(2)

 

شبهه‌شناسي

در دنيا هم اكنون در بُعد اعتقادى، ديگر آن شبهات توحيد و خداشناسى و اصل دين كه زمانى رايج بود، خيلى مطرح نيست؛ ليكن شبهات گوناگون ديگرى مطرح است؛ شبهاتى مربوط به امام زمان(عج)، شبهاتى از ناحيه‌ى وهابي­‌ها نسبت به عقايد شيعى، شبهاتى مربوط به ركن اساسى نظام ما - يعنى ولايت فقيه كه يك امر اعتقادى و استدلالى است - شبهاتى مربوط به اين‌كه آيا دين اسلام براى اداره‌ى زندگى جامعيت دارد و اصولاً آيا اسلام دين سياست و زندگى هم است يا نه و يا صرفاً دينى به‌­معناى اعتقاد و عمل شخصى است؟ الان مجموعه‌ى اين شبهات مطرح است.[1] پاسخ به شبهه نيز بدون شناخت شبهه، ناممكن است.[2]

1. جريان شناسي شبهات و شناخت عرصه‌‏هاي چالش بين اسلام و معارضان

غالب شبهاتي که افرادي که خودشان را روشن­فکر قلمداد مي­‌کنند، مطرح مي­کنند، ... خاستگاه‌­هاي بيگانه و غربي دارد... گاه پنجاه يا صد سال، از اعتبار آن­ها گذشته!... فضلاي ما، بايد خاستگاه شبهات را پيدا کنند؛ خودشان را آماده و مجهز کنند که قبل از ورود شبهه، ذهن­‌ها را مصونيّت ببخشند.[3]

امروز شبهه‌هائى مطرح مي‌­شود كه آماج آن شبهه‌ها نظام است. شبهات دينى، شبهات سياسى، شبهات اعتقادى و معرفتى در متن جامعه تزريق مي­‌شود – به­‌خصوص در ميان جوانان- هدفش فقط اين است كه يكى را از يك فكرى منتقل كند به يك فكر ديگرى؛ هدفش اين است كه پشتوانه‌هاى انسانى نظام را از بين ببرد؛ مبانى اصلى نظام را در ذهن­‌ها مخدوش كند؛ دشمنى با نظام است.[4]

آن­چه مربوط به ايمان مردم است، آن­چه مربوط به حقانيت اسلام و قرآن و احكام الهى است، آن­چه مربوط به درآميختگى و وحدت دين و سياست است، آن­چه مربوط به مبانى خاص جمهورى اسلامى است؛ همه‌ى اين­ها مورد چالش است و اين چالش به­‌شكل بسيار جدى دارد دنبال مى‌شود. مخالفان نظام جمهورى اسلامى فقط يك مشت فحاش‌هايى كه در راديو و تلويزيون‌ها بنشينند و ياوه‌سرايى سياسى بكنند، نيستند؛ افراد متفكر را به كار گرفته‌اند؛ آدم‌­هايى را كه در زمينه‌هاى فكرى - چه دينى، چه سياسى- مى‌توانند حرفى به ميدان بياورند، به­‌كار گرفته‌اند و دارند پول خرج مى‌كنند و فكر درست مى‌كنند و آن را به جامعه تزريق مى‌كنند.[5]

يكى از دلايلى كه انقلاب اسلامى توانسته است در مقابل كارشكني‌­هاى غرب ايستادگى كند همين است؛ ما فكر به ميدان آورديم؛ ما مثل يك كودتا عمل نكرديم. امروز تفكرات اجتماعى و سياسى جمهورى اسلامى، تفكرات سياسى و اجتماعى غرب را به‌­طور جد به چالش كشيده است؛ همين مسئله‌ى مردم‌سالارى دينى و مسئله‌ى پيگيرى عدالت... اين مسئله‌ى عدالت و تعميم آن به همه‌ى ميدان‌هاى قضاوت­‌هاى سياسى و اجتماعى، جزو افكار و نوآوري­‌هاى جمهورى اسلامى در عرصه‌ى سياسى دنياى امروز است كه اين‌­ها را به چالش مى‌كشد.[6]

2. شاخصه‌هاي ارزيابي شبهات

يك نفر مى‌آيد فكر و شبهه و پيشنهاد فكرى‌يى را در ميان مى‌گذارد؛ اگر بخواهيم درست انتخاب كنيم، بايد بتوانيم آن را بشناسيم، بفهميم، تجزيه و تحليل كنيم و نقاط و بخش‌هاى غلط آن را كنار بزنيم؛ و اگر بخش درستى دارد، آن را بگيريم و با بخش‌هاى درست خودمان در هم بياميزيم و مخلوق خودمان را ارائه دهيم.[7]

3. رصد جريانات فکري منحرف و معارض (فرقه‌‏ها، نحله‏‌ها، مکاتب انحرافي و عرفان­‌هاي کاذب)

در هرجا كه با مخاطبين خودمان مواجه هستيم - اوّل بايد بدانيم كه آن سؤال و استفهامى كه در ذهن جوان است، چيست. البته مواردى هم پيش مى‌آيد كه سؤال و استفهامى كه در ذهن اوست، اهميت كمى دارد و شما ترجيح مى‌دهيد چيز مهم­ترى را به او بگوييد. البته بايد همين‌طور عمل كنيد؛ ليكن امروز كه ابهامات، سؤال­‌ها و استفهام­‌هاى گوناگون را به فكر قشرهاى مختلف - على‌الخصوص جوانان- تزريق مى‌كنند، مبلّغ دين بايستى آن شبهه را، آن موج مخرّب و مفسد و مضرّ را بشناسد تا بداند كه مى‌خواهد علاج چه دردى را بكند و كدام خلأ را مى‌خواهد پركند.[8]

اينكه شما ملاحظه مي‌كنيد از سال‌هاى دهه‌ى 60، از دوران حيات بابركت امام، چه دشمنان بيرونى و چه مزدوران يا نوكران بى‌مزد و منت آنها از داخل، مقدسات دينى را، حقايق دينى را، بيّنات اسلامى را مورد ترديد و انكار قرار دادند، اين يك چيز تصادفى نبوده است؛ روى اين تكيه داشته‌اند. اين مسئله از ماجراى سلمان رشدى آغاز شد تا فيلم‌هاى ضد اسلام هاليوودى، تا كاريكاتورها، تا قرآن‌سوزى، تا حوادث گوناگونى كه عليه اسلام در اين گوشه و آن گوشه اتفاق افتاد، براى اينكه ايمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى كم كنند. در داخل كشور، از طرق مختلف، پايه‌هاى ايمان مردم، بخصوص نسل جوان را متزلزل كنند؛ از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحيگرى، تا ترويج عرفان‌هاى كاذب - جنس بدلى عرفان حقيقى - تا ترويج بهائيت، تا ترويج شبكه‌ى كليساهاى خانگى؛ اينها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبير و پيش‌بينى دشمنان اسلام دارد انجام مي‌گيرد؛ هدفش هم اين است كه دين را در جامعه ضعيف كند.[9]

4. شناخت خرافات

مسئله ديگر، مبارزه‌ى با خرافات است. در كنار ترويج و تبليغ معارف اصيل دينى و اسلام ناب، بايد با خرافات مبارزه كرد. كسانى دارند روزبه‌روز خرافات جديدى را وارد جامعه‌ى ما مى‌كنند. مبارزه‌ى با خرافات را بايد جدى بگيريد. اين روش علماى ما بوده... ما خيال مى‌كنيم اگر با يك مطلبى كه مورد عقيده‌ى مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت كرديم، بر خلاف شئون روحانى عمل كرده‌ايم؛ نه، شأن روحانى اين است... در مبارزه‌ى با خرافات شجاع باشيد. البته خرافه چيست؟ خود اين مهم است. بعضي­‌ها هستند كه حقايق دينى را هم به­‌عنوان خرافه انكار مى‌كنند. ما كارى با آن­ها نداريم. آن­چه كه با كتاب و سنت متقن و معتبر ثابت شده، از دين است؛ چه حالا عقول بپسندند يا نپسندند. از اين حمايت و دفاع كنيد. آن­چه كه با دليل معتبر ثابت نشده است و با مبانى و اصول دينى معارضه ندارد، درباره‌ى آن ساكت بمانيد. آن­چه كه با يكى از اصول دينى معارضه دارد و مدرك معتبرى ندارد، ردش كنيد. اين مى‌شود خرافه، و معيار خرافه اين است. امروز شما ببينيد مدعيان ارتباط با امام زمان و ارتباط با غيب، با شكل­‌هاى مختلف در جامعه دارند كار مى‌كنند. البته اين همه نشانه‌ى اين است كه گرايش به دين، يك عنصر اصلى در زندگى مردم است. مردم به مسائل دينى علاقه دارند كه آدم خرافه­‌ساز مى‌رود خرافه درست مى‌كند؛ چون آن كالاى اصلى در اختيارش نيست، كالاى تقلبى را به ميدان مى‌آورد تا اين­كه مردم را جذب كند. اين نشانه‌ى گرايش مردم به دين است. اما خوب، اين خطرناك است. در مقابله‌ى با خرافات و آن چيزهايى كه از دين نيست، شجاع باشيد و بگوييد. ملاحظه‌ى اين­كه حالا ممكن است كسى بدش بيايد يا ممكن است چه بكند، نكنيد؛ كه غالباً در مواردى انسان متأسفانه مى‌بيند كه اين مراعات­‌ها هست.[10]

البته در همين­جا، من به همه‌ى علاقه‌مندان و عشّاق گسترش اسلام عرض كنم كه درست نقطه‌ى مقابل اين پيروزى، آن است كه كسانى خرافات را به نام اسلام بيان كنند. بزرگ­ترين دشمنى در اين قسمت با اسلام، همين است كه كسانى به نام اسلام، به نام دين خدا و به نام محبّت اهل بيت عليهم‌السّلام، خرافاتى را اشاعه دهند كه وقتى كسانى از اين خرافات اطّلاع پيدا مى‌كنند، بگويند «اگر اسلام اين است، ما اين اسلام را نمى‌خواهيم!» اين، ضربه‌ى بزرگى است... مبلّغان دينى، علماى دينى، متفكّران دينى، عشّاق گسترش اسلام، علاقه‌مندان به اسلام و اهل‌بيت عليهم‌السّلام بايد توجّه كنند كه اسلام و قرآن، با استدلال و منطق همراه است. مكتب اهل بيت، با منطق و استدلال همراه است. اگر استدلال را از آن جدا كردند و به جاى استدلال، خداى نكرده چيزى را وارد كردند كه از منطق دور است و جنبه‌ى خرافى دارد، اين درست ضدّ استدلال عمل خواهد كرد.[11]

5. رصد اشکالات و شبهاتي که جريان‌هاي معارض بر ضد نظام فکري ما مطرح مي‌کنند (سايت‎ها و شبکه‌هاي ماهواره‌اي و کتب منتشر شده در خارج)

امروز... هر چند صباحي، يک نفر در دنيا سر بلند مي‌­کند و کتابي مي‌­نويسد؛ کتاب او را به زبان­‌هاي ديـگـر ترجمه مي­‌کنند و چهار نفر هم، مُروّجش مي­‌شوند؛ ما چه کار کنيم؟ ما اين­جا در مدرسه­‌ی فيضيّه، يا در حوزه­‌ی قم، يا در مسجدمان در فلان شهرِ کشور، بنشينيم تا ببينيم چه حرفي از خارج آمد که فلان نقطه­‌اش، اشاره يا تعريضي به مسائل ديني دارد؛ و بنا کنيم همان نقطه را ردّ کردن؟ اين، درست است!... يا نه؛ حوزه بايد در متن حوادث علمي عالم باشد؟

... چرا ما از اوّل، متوجه نباشيم که چه چيزي دارد در دنيا فراهم و فرآورده مي­‌شود تا به افکار بشر داده بشود؛ تا خودمان را از ريشه آماده کنيم؟

... چنان­چه حوزه­‌هاي علميّه، متوجه بودند و خودشان را هماهنگ مي­‌کردند و پيش مي­‌بردند، مي­‌توانستند به موقع و به­‌جا، آن افکار صحيح اسلامي را بدهند و نگذارند که در موضع تدافعي قرار بگيرند؛ هميشه، موضع تهاجمي و تبييني داشته باشند. پس، بايستي خودشان را با افکاري که به نحوي، با مسائل اسلامي ارتباط پيدا مي­‌کند، هماهنگ نمايند؛... بايستي با تحوّلات جهاني آشنا بود تا برخورد انفعالي، پيش نيايد؛ بلکه برخوردِ فعّال پيش بيابد.[12]

امروز، مباحث و شبهه­‌هاي جديد و حرف­‌هاي تازه­‌اي در دنيا مطرح است؛ بعضي از آن­ها هم، داراي پايه­‌هاي علمي يا شبه­ی ­علمي است. آن کسي که مي­‌خواهد دين را تبليغ کند؛ نظر دين را بيان کند؛ يا به تعبيري، از دين دفاع کند ـ هميشه هم، دفاع نيست؛ گاهي تبيين است ـ او بايستي بداند که اين جريان­‌هاي فکري و اين حرف­‌هاي تازه در دنيا، چيست. اين شناخت، براي حوزه­‌هاي ما، لازم است.[13]

کار مراجعه‌ي به پايگاه‌هاي اينترنتي بيگانه هم خيلي کار خوبي است و کار مفيدي است که بدانيد در آن ميدان چه مي‎گذرد. [14]

عزيزان من! يكى از خدمت­‌هايى كه دشمنان ما به ما مى‌كنند، همين است كه به ما نشان مى‌دهند در تبليغ روى چه نقاطى بايد متمركز شويم.[15]

6. رصد شبهات، تحريفات و انحرافات منتشر شده در داخل کشور

6ـ1. صدا و سيما

برنامه‌ى دينى بايد نسبت به دين شبهه‌زدا باشد، نه شبهه‌زا. من گاهى بعضى از بيانات دينى را از تلويزيون يا از راديو گوش مى‌كنم و مى‌بينم شبهه ايجاد مى‌كند! حديث سستى، حرف نامعقولى، مطلبى كه در جمع مثلاً بيست نفرى يا پنجاه نفره‌ى يك عده مؤمن مخلص، گفتنش خوب است و ايمان آن­ها را زياد مى‌كند، در سطح ميليونى مردم به زبان‌­آوردن، جز اين‌كه ايمان عده‌يى را سست و در ذهن­‌شان ترديد ايجاد كند، هيچ فايده‌ى ديگرى ندارد. از اين چيزها بايد پرهيز كرد. بيان دينى و تبيين دينى بايد شبهه‌زدا، روشن، قوى، هنرمندانه و متنوع باشد؛ شبهه‌زا و كليشه‌يى نباشد.[16]

6ـ2. متون درسي و آموزشي دانشگاه‌ها

ما بايد مطالبى را آماده كنيم كه رد انحرافات و تحريفات و اشتباهاتى باشد كه به شكل خوراك فكرى، در كتاب­‌ها و جزوه‌هاى مختلف، ميان جوانان ما تقسيم مى‌شود.حتى گاهى نادانسته، در جزوه‌ها و كتاب­هاى درسى دانشگاه و نيز در گفتگوهايى كه در رسانه‌هاى جمعى ما منتشر مى‌شود، اين مطالب مى‌آيد! ما بايستى پاسخ اين­ها را آماده بكنيم. [17]

6ـ3. کتب

شايد اگر در كشور ما فرضاً در يك موضوع هيچ كتابى وجود نداشته باشد، يا هيچ تأليف درستى نباشد، آدم حس نكند كه به اين كتاب نياز هست؛ ولى وقتى‌كه اين كتاب مطرح مى‌شود، مى‌بينيم نه، ذهن­‌ها آن را مى‌خواهند. پس، معنايش اين است كه ما به هر فرآورده‌ى فكر و فرهنگ انسانى نياز داريم و بايستى آن را بدانيم. البته اين حرف معنايش آن نيست كه ما در زمينه‌ى توليد و چاپ و نشر كتاب، بى‌مبالاتى كنيم. بى‌مبالاتى جايز نيست. من به آقايان مسئوولان مسائل فرهنگى هم دائماً اين نكته را گفته‌ام و باز هم مى‌گويم كه ما بايستى بدانيم يك دولت، هم­چنان كه نسبت به بسيارى از امور مردم مسؤول است - كلكم مسؤول عن رعيته - مسؤول وضع معيشت­‌شان، وضع اقتصادشان، وضع سياست­‌شان، وضع فرهنگ­­‌شان، وضع تحصيلات­‌شان، وضع بهداشت­‌شان؛ مسؤول وضع ذهن­‌شان هم هست... بنابراين، خواست، يك امر مطلق نيست؛ آن خواستى كه بر طبق مصلحت است، مطلوب است. تشخيص مصلحت هم به عهده‌ى آن كسى است كه مسؤول است.

به نظر من در باب نظريه‌پردازى نبايد محدوديتى وجود داشته باشد. بيشتر بايستى براى نقد و ارزيابى و جداكردن سره از ناسره همّت شود؛ اما در زمينه‌ى كار عملياتى، بايد جلوِ كتاب­هاى مضرّ را گرفت. ما كتاب عملياتى داريم. كتاب عملياتى اين است كه عملاً يك نفر را دچار مشكل مى‌كند؛ مثل همان احساسات جنسى كه اوّل گفتم. اين‌جا بحث نظريه نيست. اين كسى كه خواند، خودش به طور طبيعى تحت تأثير قرار مى‌گيرد. جلوِ اين را بايد گرفت؛ اين اصلاً چيز قابل نقدى نيست. اين ملاك است؛ يعنى آن نوشته‌اى كه وقتى وارد بازار فرهنگ شد، مشغول عمليات مى‌شود و قابل اين نيست كه به آن جواب داده شود، مضرّ است و بايستى جلوش را گرفت.[18]

6ـ4. نشريات داخلي

... از چند ماه پيش، انواع وسوسه‌هاى تبليغاتى از سوى دشمنان كشور شروع شده است و خناسانى هم از داخل به آن كمك مى‌كنند... طرح برخى شبهات غالباً موهوم كه متأسفانه بعضى از مطبوعات بدان دامن مى‌زنند و درباره‌ى آن بزرگ­نمايى مى‌كنند، كمك به دشمن است... طرح اين‌گونه شبهات در روزنامه‌ها بدون توجه به پاسخ اشخاص صالح، گمراه كننده و فتنه انگيز است.[19]

 --------------------------------------------------------

[1]. بيانات در ديدار با مدرسان و مسؤولان دبيرستان علوم و معارف اسلامى شهيد مطهرى 1368/12/27

[2]. پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه  1381/11/16

[3]. بيانات مقام معظم رهبري در آغاز درس خارج فقه،  1380/6/19، به نقل از کتاب حوزه و روحانيت در نگاه رهبري

[4]. بيانات در اجتماع بزرگ طلاب و فضلاي حوزه علميه قم 1389/7/29

[5]. بیانات در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى1384/06/17 

[6]. ديدار با روحانيون 1385/08/17

[7]. بيانات در ديدار دانشجويان بسيجى  1384/03/05

[8]. بيانات در ديدار علما و روحانيون در آستانه‌ى ماه محرم 1377/02/02

[9] . بيانات در اجتماع بزرگ مردم قم 1389/07/27

[10]. ديدار با روحانيون 1385/08/17

[11]. همان

[12]. بيانات در آغاز درس خارج فقه،  1370/6/31 ، به نقل از کتاب حوزه و روحانيت در نگاه رهبري.

[13]. متن کامل بيانات مقام معظم رهبري در آغاز درس خارج فقه،  1378/6/28 ، به نقل از کتاب حوزه و روحانيت در نگاه رهبري.

[14] . بيانات در جمع مسئولين و دست اندر کاران مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات- 1380

[15] . بيانات در ديدار با علما و روحانيون در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان  1376/10/03

[16] . بيانات در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيما 1383/09/11

[17] . سخنرانى در آغاز هفتمين گردهمايى ائمه‌ى جمعه‌ى سراسر كشور 1370/06/25

[18] . مصاحبه پس از بازديد از يازدهمين نمايشگاه بين‌المللى كتاب 1377/03/05

[19] . پاسخ به نامه‌ى گروههاى موسوم به «ائتلاف خط امام»1377/07/12

Share/Save/Bookmark
نظرات بینندگان (2 نظر تاکنون ثبت شده است )
ارسال نظر
سيده زهرا
پاسخ
1
0
اگر واقعا حوزه ها به اين حرف آقا كه فرمودند: (چنان­چه حوزه­‌هاي علميّه، متوجه بودند و خودشان را هماهنگ مي­‌کردند و پيش مي­‌بردند، مي­‌توانستند به موقع و به­‌جا، آن افکار صحيح اسلامي را بدهند و نگذارند که در موضع تدافعي قرار بگيرند) عمل مي كردند كشور ما از لحاظ فرهنگي خيلي بهتر بود
پاسخ
آصفی
يکشنبه 25 بهمن 1394
سلام حرفتان متین است اما نباید نقش دولت وزارت ارشاد آموزش و دانشگاهها و مراکزی به ظاهرا برای فرهنگ درست شدن اما اثری از فرهنگ درشون نیست رو نادیده گرفت
عرفان كيهاني نام فرقه‌اي است كه مدعي ارتباط با «آگاهي كيهاني» و درمان همه بيماري‌ها بواسطه اتصال با روح القدس است. آغاز فعاليت‌هاي اين فرقه به دهه هفتاد و به ترويج تفكرات فردي با نام محمدعلي طاهري بازمي‌گردد. وي مدعي است كه با شعور كيهاني كه همان روح القدس است ارتباط دارد و اين توانمندي را داراست كه ساير افراد را نيز با چنين شعوري ارتباط داده و بيماري‌هاي جسمي و روحي آنان را درمان كند. روند فعاليت‌هاي اين فرقه ابتدا در پوشش درمان‌گري و از تهران شروع و به تدريج و به موازات اتخاذ شگرد شاگردسازي، در ساير شهرها نيز گسترش يافت. چاپ كتاب «عرفان كيهاني» به قلم مبدع آن، اولين نمود بيروني تغيير رويكرد اين فرفه از درمان‌گري به ترويج ديدگاههاي به ظاهر عرفاني بود كه با مقدمه دكتر اسماعيل منصوري لاريجاني مورد كنكاش و تأمل محافل ديني و علمي قرار گرفت. ادعاها و شبهات مطرح شده از سوي طاهري مانند: ارتباط با روح القدس، درمان همه بيماري‌ها، عرفان آسان و ساده، عرفان ايراني، رسيدن به خدا با اولين اتصال و وحدت با هستي؛ سبب گرديد تا گروهي از دغدغه‌مندان و پژوهشگران در حوزه‌هاي علميه و مراكز پژوهشي، نسبت به آن واكنش نشان داده و در صدد پاسخ‌گويي برآيند. شماره دوم فصلنامه الكترونيكي پاسخ در همين راستا تدوين و در اختيار مخاطبان قرار گرفته است. اميد است كه مرضي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار گيرد. سردبير
 
امام صادق سلام الله عليه :

«غِنىً يَحجُزُكَ عَنِ الظُّلمِ خَيرٌ مِن فَقرٍ يَحمِلُكَ عَلَى الإِثمِ؛»

«توانگرى اى كه از ظلم بازت دارد، بهتر از فقرى است كه به گناهكارى وادارت کند.»

كافي: ج ۵ ص ۷۲؛

طراحي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

  • در نوع خودش بي نظيره
  • خيلي جالبه
  • قابل قبوله
  • چنگي به دل نميزنه
Ajax Loader
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات است. استفاده از مطالب این پایگاه باذکر منبع بلامانع است.
قم - خیابان معلم - کوچه 12جنب جامعه مدرسین -حوزه علمیه قم تلفن : 37737217-025 نمابر : 37737213-025 کدپستی : - 4466 37185