تعداد بازدیدها:2230
Share/Save/Bookmark
اگر شيعيان بر اين باورند كه امام زمان آن‏ها وجود دارد، ولى غايب است، چرا از مكان زندگى ‏اش خبر ندارند
صباح شماره 1 > نویسنده : سيد محمد صادق موحد ابطحى کد: 346

بايد گفت:
1. نه تنها علما و راويان شيعه به وجود امام زمان اعتقاد دارند، بلكه بر اساس روايت‏هاى فراوانى كه از پيامبر اكرم‏صلَّى الله عليه وآله رسيده است، علماى اهل سنّت نيز موضوع مهدويّت را قبول دارند. بارى، مهدويت از موضوع‏هايى است كه همه بر آن اجماع نظر دارند. در روايت آمده است كه حضرت مهدى از فرزندان حضرت فاطمه‏ عليه االسَّلام است. پس از آن كه مدتى امامت اهل‏بيت پيامبر اكرم ‏صلَّى الله عليه وآله قطع مى‏گردد و زمين را ستم فرا مى‏گيرد، مردى از اهل‏بيت پيامبر اكرم‏ صلَّى الله عليه وآله به نام مهدى(عج) خروج مى‏كند و به اذن و بَعث الهى، زمين را از عدل و داد پُر مى‏سازد. هر كس كه او را درك و پيروى كند، در شمار هدايت شدگان قرار خواهد گرفت. اين كار در زمانى رخ خواهد داد كه امّت به 37 دسته تقسيم شده باشند. در اين ميان، تنها يك فرقه از آنان به بهشت وارد مى‏شود و ديگران به دوزخ خواهند رفت. از ميان اين روايت‏ها به اين موارد مى‏توان اشاره كرد:
در صحيح ابى داود به سند خود از ام سلمه آمده است:
قالت: سمعت رسول اللَّه‏ صلَّى الل.ه عليه وآله يقول: المهدى من عترتى من ولد فاطمة.(p (372) . صحيح ابن داود، ج 72، ص 431؛ صحيح ابن ماجه، ابواب الفتن، باب خروج مهدى؛ مستدرك الصحيحين، حاكم نيشابورى، مطبعة مجلس دائرة المعارف نظاميه، ج 4، ص 755؛ ميزان الاعتدال، ذهبى، مصر، مطبعة سعادت، سال 5231، ج 2، ص 42. p)
ام سلمه مى‏گويد: از پيامبرصلَّى الل.ه عليه وآله شنيدم كه مى‏فرمايد: مهدى از عترت من و فرزندان فاطمه است.
در كنزالعمال چنين آمده است:
عن على‏عليه السَّلام قال: المهدى رجل منّا من ولد فاطمة.(p (472) . كنزالعمال، ج 7، ص 162. p)
امام على‏عليه السَّلام فرمود: مهدى، مردى از ما اهل بيت و از فرزندان فاطمه است.
سيوطى نيز در «الدرّ المنثور» در تفسير سوره‏ى محمد آورده است:
أخرج ابن ابى شيبه عن ابى سعيد الخدرى قال: قال رسول‏اللَّه‏صلَّى الل.ه عليه وآله يخرج رجل من اهل بيتى عند انقطاع من الزمان و ظهور من الفتن يكون عطاؤه حثياً.
ابى سعيد خدرى از پيامبرصلَّى الل.ه عليه وآله نقل كرده است كه مردى از اهل بيت من در آخرالزمان خروج مى‏كند و اين در حالى است كه فتنه‏ها فراگير و بخشش او گسترده مى‏شود.
هم‏چنين صحيح ابى داود در كتاب «المهدى‏عليه السَّلام» به سند خود از ابى الطفيل از على‏عليه السَّلام، از پيامبر اكرم‏صلَّى الل.ه عليه وآله روايت كرده است كه فرمود:
لم يبق من الدهر الا يوم لبعث اللَّه رجلاً من اهل بيتى يملأها عدلا كما مُلئت جوراً.(p (572) . صحيح ابى داود، ج 72، كتاب المهدى(عج). p)
دنيا به پايان نمى‏رسد مگر اين‏كه روزى فرا رسد كه خداوند مردى از اهل بيت مرا (به ولايت مردم) برمى‏انگيزد و او دنيا را هم‏چنان كه از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد كرد.
متقى هندى در كنزالعمال از پيامبرصلَّى الل.ه عليه وآله روايت مى‏كند كه فرمود:
كيف أنت يا عوف اذا افترقت على ثلاث و سبعين فرقه، واحدة منها فى الجنة و سائرهنّ فى النّار (الى أن قال) ثم تجى‏ء فتنة غبراء مظلمة ثم تتبع الفتن بعضها بعضاً حتى يخرج رجل من اهل بيتى يقال له المهدى فان أدركته فاتبعه و كن من المهتدين.(p (672) . كنزالعمال، ج 6، ص 44. p)
اى عوف! تو چگونه هستى هنگامى كه (امت من) بر هفتاد و سه دسته جدا مى‏گردند، تنها يك دسته به بهشت مى‏روند و بقيه به دوزخ فرستاده مى‏شوند (تا اين‏جا كه مى‏فرمايد) سپس فتنه‏اى تاريك و سخت فراگير مى‏شود و سپس هر فتنه‏اى، فتنه‏اى ديگر را در پى دارد تا اين كه مردى از اهل بيت من مى‏آيد كه به او مهدى گفته مى‏شود. پس كسى كه او را درك و تبعيت كند، از هدايت شدگان است.
2. افزون بر اين روايت‏ها كه ديدگاه موضوع را بيان مى‏دارند، شمار فراوانى از تاريخ‏نگاران و راويان اهل سنّت، تولد آن حضرت را در كتاب‏هاى خود آورده و آن را يك واقعيت دانسته‏اند. برخى پژوهش‏گران بيش از صد تن از آنان را نام برده‏اند.(P (772) . منتخب الاثر، لطف‏اللَّه صافى گلپايگانى، ص 724. P) به اين ترتيب، وجود آن حضرت به اثبات مى‏رسد؛ زيرا ايشان با تولد به وجود آمده است. براى اثبات اين گفته، به چند نمونه از اين موارد اشاره مى‏كنيم:
در كتاب «الزام الناصب» از عبداللَّه بن محمّد مطرى حكايت شده است كه شيخ جلال‏الدين عبدالرحمن أبى‏بكر سيوطى در كتاب «احياء الميت بفضائل اهل البيت» مى‏گويد: «همانا از ذريه‏ى حسين بن على‏عليه السَّلام مهدى(عج) در آخر الزمان مبعوث مى‏گردد» تا اين كه مى‏گويد: «پس امام اول، على بن ابى طالب‏عليه السَّلام است» و نام ائمه را مى‏برد. سپس مى‏گويد:
يازدهم از ايشان، پسر اوست به نام «الحسن العسكرى» و دوازدهم پسر اوست به نام «م ح م د»، القائم المهدى(عج) و اين كه نصوص درباره‏ى دولت اسلامى او، از پيامبرصلَّى الل.ه عليه وآله و از جدش، على بن ابى طالب‏عليه السَّلام و از ديگر آباء و اجدادش كه اهل شرف و مرتبت هستند، آمد و اوست كه صاحب شمشير است و قيام كننده‏اى است كه در انتظار اويند.(P (872) . همان، ص 724. P)
ابوالوليد محمّد بن شحنة الحنفى در كتاب تاريخش به نام «روضة المناظر فى اخبار للاوائل و الاواخر» كه در حاشيه‏ى كتاب «مروج الذهب» است، چنين آورده است:
و ولد لهذا الحسن (يعنى الحسن العسكرى‏عليه السَّلام) ولده المنتظر ثانى عشرهم و يقال له المهدى(عج) و القائم و الحجة، محمّد ولد فى سنة خمس و خمسين و مأتين.(p (972) . روضة المناظر فى اخبار الاوايل و الاواخر، ابوالوليد محمد بن شحنة الحنفى، مصر، الازهرية، 3031، ج1، ص 492. p)
و به دنيا آمد براى حسن (يعنى امام حسن عسكرى7) فرزندش كه انتظار كشيده مى‏شود به عنوان دوازدهمين امام و به او مهدى، قائم و حجّت گفته مى‏شود. (م ح م د) در سال 552 ه به دنيا آمد.
در كتاب «ينابيع المودة» نيز چنين آمده است:
ولد لأبى محمّد الحسن مولود فسماه محمداً فعرضه على اصحابه يوم الثالث و قال: هذا امامكم من بعدى و خليفتى عليكم و هو القائم الذى تمتدّ عليه الأعناق بالانتظار فاذا امتلأت الارض جوراً و ظلماً خرج فيملأها قسطاً و عدلاً.(p (082) . ينابيع المودة، شيخ سليمان قندوزى (متوفى 4921)، بيروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، ص064. p)
امام حسن عسكرى‏عليه السَّلام صاحب فرزندى شد كه او را محمد ناميد و او را روز سوّم به اصحاب خويش نشان داد و فرمود: اين امام شما پس از من و جانشين من بر شما است و او به پا خيزنده‏اى است كه گردن‏هاى مردم در انتظار او كشيده مى‏شود. هنگامى كه زمين از جور و ستم پر گرديد، او خروج مى‏كند و زمين را از عدل و داد پر مى‏كند.
افزون بر اين‏ها، روايت‏هاى ديگرى نيز درباره‏ى ولادت آن حضرت در كتاب‏هاى تاريخى و حديث آمده است. درباره‏ى زندگى حضرت مهدى‏عليه السَّلام پس از تولد، به سخن شيخ عبدالوهاب الشعرانى در مبحث 56 «يو اقيت الجواهر» اشاره مى‏كنيم. وى در اين گفتار مى‏گويد:
همه‏ى شرايطى كه شارع مقدس پيش از قيامت به آن خبر داده، حق است. پس ناچاريم كه همه‏ى آن شرايط واقع شود و از جمله‏ى آن‏ها خروج مهدى است... او از اولاد امام حسن عسكرى‏عليه السَّلام است و هنگام تولد او، شب نيمه‏ى شعبان سال 552 ه ق است. او باقى است تا اين كه با عيسى بن مريم‏عليه السَّلام همراه شود؛ پس عمر او تا كنون كه سال 859 هجرى است، 607 سال است.(p (182) . يواقيت الجواهر، شيخ عبدالوهاب شعرانى،، مصر، مطبعة الازهر، 7031، ج 2، ص 541. p)
هم چنين شيخ سليمان قندوزى در «ينابيع المودّة» مى‏آورد:
درباره‏ى آيه‏ى «و جعلها كلمة باقية فى عقبه لعلّهم يرجعون»،(P (282) . زخرف، 82. P) ثابت ثمالى از على بن الحسين‏عليه السَّلام و او از پدرش و او از على بن ابى طالب‏عليه السَّلام نقل مى‏كند كه در شأن نزول اين آيه گفت: خداوند، امامت را تا روز قيامت در نسل حسين‏عليه السَّلام قرار داد و همانا براى قائم ما، دو غيبت است كه يكى از آن‏ها، از ديگرى طولانى‏تر است. پس هيچ كس امامت او را نمى‏پذيرد، مگر كسى كه يقينش قوى باشد و شناخت درست داشته باشد.(P (382) . ينابيع المودة، ص 724. P)
در باب دوازدهم كتاب «البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان»، از ابى عبداللَّه بن حسين بن على‏عليه السَّلام آمده است كه فرمود:
براى صاحب اين امر؛ يعنى مهدى‏عليه السَّلام دو غيبت وجود دارد كه يكى از آن دو، طولانى مى‏شود تا اين كه بعضى مى‏گويند او مرده است و بعضى مى‏گويند او رفته است. كسى از دوست و غير دوست از جايگاهش، خبرى ندارد، مگر كسى كه عهده‏دار خدمت‏گزارى اوست.(P (482) . البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان، متقى هندى، به نقل از: منتخب الاثر، ص 513. P)
3. حضرت مهدى‏عليه السَّلام در زمان حيات پدر بزرگوارش، امام حسن عسكرى‏عليه السَّلام ديده شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بینندگان (0 نظر تاکنون ثبت شده است )
ارسال نظر
بالندگى انديشه و تناسب پيشرفت‏ه‌اى معرفتى با نيازهاى فكرى زمان به ويژه در عرصه‏‌هاى دينى از نشانه‏‌ها و شاخص‏ه‌اى مهم حيات اجتماعى و دينى جامعه و انديشمندان دينى است. انديشمندان و فقيهان مسلمان به ويژه دانش پژوهان حوزه‏‌هاى علميه پيوسته در راستاى پاسخ‏گويى به چنين نيازهايى از هيچ كوششى فروگذار نكرده‏اند كه برگه‏‌هاى زرين زندگى اين بزرگان و عملكرد حوزه‏‌هاى علميه در تاريخ بهترين گواه بر اين گونه تلاش‏‌ها است. نمونه‏‌ى برجسته‏‌ى چنين كوشش‏‌هايى انقلاب اسلامى ايران است. در فضاى ظلمانى جهان معاصر و در حالى كه هيچ اميدى به تحقق حكومتى اسلامى حتى از سوى دوستداران حكومت دينى نبود، با رهبرى حضرت امام خمينى رضوان اللَّه عليه، پشتيبانى انديشمندان مسلمان و روشن‏گرى‏‌هاى مردمى حوزه‏‌هاى علميه، انقلاب اسلامى به ثمر رسيد. اتحاد امام و امت اسلامى چنان جلوه‏اى زيبا از همبستگى و وحدت در عرصه‏‌ى جهانى ترسيم كرده كه هنوز خاطره‏ى دل‏پذير آن در ذهن حق‏جويان جهان پابرجا است. بر شمردن گام‏‌هايى كه انديشمندان اسلام و حوزه‏‌هاى علميه در تحقق اسلام ناب و برپايى جامعه‏‌ى اسلامى برداشته‏‌اند، در اين گفتار كوتاه، امكان‏پذير نيست. در اين ميان، براى نمونه به فلسفه‏‌ى پيدايش «مركز مطالعات و پژوهش‏هاى فرهنگى حوزه‏‌ى علميه» بسنده مى‏‌شود. با پيروزى انقلاب اسلامى، مردم مسلمان با دين بيشتر آشنا گشتند و در روشن‏گرى‏‌هاى روحانيت، جوياى آگاهى‏‌هاى دينى جديدترى شدند. همچنين با روى كارآمدن حاكميّت دينى، مردم با جنبه‏‌هاى اجتماعى اسلام روبه‏‌رو گرديدند. از اين رو، علاقه‏‌مندى آنان براى آشنايى با ديگر جنبه‏‌هاى فراموش شده‏‌ى اسلام افزايش يافت. در اين ميان، حق ستيزان و كسانى كه نمى‏‌توانند نور خدا را در جامعه و جهان تحمل كنند، در فعاليتى سازمان يافته و گسترده، به مبارزه با انقلاب اسلامى و در صورت وجود بسترهاى مناسب، به اسلام‏زدايى پرداختند. آنان در اين راستا از هيچ كارى كوتاهى نكردند. اقدام نظامى مانند: حمله‏‌ى عراق به ايران و تهاجم فرهنگى مانند: ترويج فرهنگ برهنگى و بى‏‌بندو بارى و تهاجم فكرى مانند: گسترش دادن آموزه‏‌هاى تكثرگرايى، تساهل منشى و انسان محورى، نمونه‏‌هايى از اين حركت سازمان يافته است. تأثيرپذيرى پاره‏اى از روشن‏فكران و عناد ورزى و فرصت‏ طلبى برخى عوامل داخلى نيز بر گستره و شتاب تهاجم دشمن به انقلاب اسلامى و مكتب اسلام افزوده است. بدين ترتيب، فضايى شبهه‏‌ آلود و گمراه كننده پديد آمده است، به گونه‏‌اى كه امت اسلامى به ويژه جوانان با وجود علاقه‏‌مندى ذاتى آنان به معارف دينى، گرفتار پرسش‏ها و شبهه‏‌هايى شده‏‌اند كه هر روز بر گستره و ژرفاى آن‏ها افزوده مى‏‌شود. چنين عواملى سبب گرديد حوزه‏‌ى علميه در فعاليتى برنامه‏‌ريزى شده و روزآمد به راه‏‌اندازى مركزى به نام «مركز مطالعات و پژوهش‏هاى فرهنگى حوزه‏‌ى علميه» بپردازد. هدف اين مركز گسترش فرهنگ اسلامى و پاسخ‏گويى به شبهه‏‌ها و پرسش‏هاى دينى قشرهاى گوناگون جامعه (نوجوانان، جوانان، دانشجويان، استادان دانشگاه‏ها، طلاب و فضلا و...) است. اين مركز براى دست‏يابى به اين هدف مقدس و ضرورى، فعاليت‏هاى چندى را آغاز كرده كه راه‏‌اندازى مجله «صباح» از جمله‏‌ى اين فعاليت‏هاست. «صباح» با همكارى و همراهى «مركز پژوهش‏هاى صدا و سيما» به عرصه‏‌ى انديشه و فرهنگ دينى گام نهاده، و در حقيقت، پاسخ‏گوى شبهه‏‌ها و پرسش‏هاى مطرح در جامعه است كه با بيانى روشن، علمى، به روز و فشرده به همراه استدلال‏هاى مورد نياز به پيش‏گاه علاقه‏‌مندان عرضه مى‏‌شود. اميد آن‏كه پيشنهادها، انتقادها و همراهى مخاطبان حقيقت‏جو و دلسوز به شكوفايى و رشد روزافزون «صباح» بي‌انجامد.
 
پیامبر خدا صلى الله عليه و آله:

مَن أكَلَ مِن كَدِّ يَدِهِ حَلالاً، فُتِحَ لَهُ أبوابُ الجَنَّةِ يَدخُلُ مِن أيِّها شاءَ

هر كس به حلال، از دسترنج خود بخورد، دروازه‌های بهشت به رويش گشوده گردند و او از هريك كه خواهد وارد شود.
بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۱۰ / ۴۱

طراحي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

  • در نوع خودش بي نظيره
  • خيلي جالبه
  • قابل قبوله
  • چنگي به دل نميزنه
Ajax Loader
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات است. استفاده از مطالب این پایگاه باذکر منبع بلامانع است.
قم - خیابان معلم - کوچه 12جنب جامعه مدرسین -حوزه علمیه قم تلفن : 37737217-025 نمابر : 37737213-025 کدپستی : - 4466 37185