Share/Save/Bookmark
آيا كتك زدن همسر در مورد تخلفات خانه‌داري جايز است؟
صباح پیش شماره 2 > نویسنده : سيدمحمدتقي علوي کد: 354

1. آيا كتك زدن همسر در مورد تخلفات خانه‌داري جايز است؟
انجام امور خانه از قبيل پخت غذا و شستن لباس و... بر زن واجب نيست و زدن همسر به جهت تخلّف از امور مذكور حرام است. و چنان چه زدن موجب قرمز شدن و يا كبود و سياه شدن بدن او گردد ديه هم واجب مي‌شود.
2. ديه‌ي سرخ شدن و كبود شدن بر اثر ضرب چيست؟
اگر به صورت كسي سيلي يا چيز ديگر بزند، به طوري كه صورت او سرخ شود، بايد يك مثقال و نيم شرعي طلاي سكه‌دار كه هر مثقال 18 نخود است بدهد و اگر كبود شود، سه مثقال و اگر سياه شود، بايد شش مثقال شرعي طلاي سكه‌دار بدهد. و اگر جاي ديگر بدن كسي را به واسطه‌ي زدن سرخ يا كبود كند، بايد نصف آن چه را كه گفته شد بدهد.
3. آيا زدن كودك به جهت تأديب جايز است؟
اگر در تأديب فرزند نياز به ضرب باشد، اقدام به آن، به مقداري كه موجب ديه نشود اشكال ندارد.
البته سزاوار است كه قبل از اقدام به ضرب، از ساير روش‌ها در تربيت استفاده شود.
4. آيا رضايت فرزند قبل از بلوغ موجب سقوط ديه مي‌شود يا خير؟
ابراء ذمه توسط صغير، مسقط ديه نيست
5. در برخي موراد پس از اختلاف خانوادگي و ضرب و جرح، با وساطت ديگران، اختلاف رفع شده، زن و شوهر آشتي مي‌كنند. آيا صرف آشتي كردن، موجب ابراء ذمه‌ي شوهر نسبت به ديه‌ي وارد هست يا خير؟
آشتي كردن، مبرء ذمه‌ي شوهر نسبت به ديه‌ي وارده نيست.
‌ بلي اگر در خصوص ديه‌ي زوجه عفو نمايد و ذمه‌ي زوج را اسقاط كند، زوج بري الذمه مي‌گردد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بینندگان (0 نظر تاکنون ثبت شده است )
ارسال نظر
حكومت جهاني امام زمان(عج) كه گستره‌ي آن عالم را فرا خواهد گرفت، نويد بخش تحقق اسلام در تمامي ابعاد زندگي انسان است. اين حكومت جلوه‌ي زيباي اسلام را كه به تمامي ابعاد وجود آدمي توجه دارد، نمايان ساخته، چشمان حقيقت‌جو را به سوي خود مي‌ربايد. قلمرو يا گستره‌ي دين از مباحث جدي دين‌پژوهي عصر حاضر است. اين مسئله كه از‌ مهم‌ترين موضوعات كلامي است، هم مورد عنايت عاشقان دين و تحقق آن در جامعه است و هم مورد توجه دين گريزان و يا دين ستيزان. قلمرو دين بحث از ابعاد و گستره‌ي دين است. اين پرسش‌ كه «آيا دين به جز بعُد فردي انسان، به ابعاد اجتماعي و سياسي زندگي آدمي نيز توجه دارد؟» از پرسش‌هاي اساسي اين بحث است. آيا اسلام تنها به دنيا پرداخته است يا ساختن دنياي سعادت‌مند را نيز نويد داده است؟ آيا دين به تلطيف عواطف و تنظيم و كنترل احساسات و... اين بشر مي‌پردازد و يا جنبه‌ي معرفتي انسان را نيز پاسخ مي‌دهد؟ اصلا روش تعيين قلمرو دين چيست؟ آيا پرداختن دين به دنياي انسان، به گونه‌اي اقلّي و اندك، پاسخ‌گوي نياز انسان خواهد بود؟ اين پرسش‌هاي گستره‌ي دين، پاسخ‌هاي متفاوتي يافته است، برخي با تكيه بر دانش آدمي و اتكاي او بر خويش در اين عصر و روزگار، به بي‌نيازي انسان از دين رسيده‌اند و دين را جز رابطه‌اي عاشقانه با خدا ندانسته‌اند. از نظر اينان، اگر هم دين به ابعاد دنيوي آدمي توجه كرده باشد، توجهي حداقلي و غير كافي خواهد بود و بيش‌تر نيازهاي آدمي، از غير دين بايد جسته شود. در مقابل، متفكران و علماي ‌اسلام، به گستره‌ي دين در ابعاد وجودي انسان اعتقاد داشته و هدف از نزول دين را ايجاد عبوديت عاشقانه در بستري عادلانه و جامعه‌اي سالم دانسته‌اند. از نظر اينان تأملي عاقلانه و مراجعه‌اي مؤمنانه، در اثبات اين مطلب كافي است و عقل و وحي، به يك سخن، آدمي را در زندگي فردي و جمعي دين و شريعت فرا مي‌خـوانند و او را به «قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني» ره‌نمون مي‌سازند.
 
امام صادق عليه السلام:

كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ والصَّلاةَ وَالخَيرَ؛ فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ

مردم را با غير زبان‏هايتان دعوت كنيد. آنان بايد از شما پارسايى و تلاش و نماز و نيكى ببينند. اين، معناى دعوت حقيقى است.
الكافي: ج ۲ ص ۷۸ ح ۱۴

طراحي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

  • در نوع خودش بي نظيره
  • خيلي جالبه
  • قابل قبوله
  • چنگي به دل نميزنه
Ajax Loader
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات است. استفاده از مطالب این پایگاه باذکر منبع بلامانع است.
قم - خیابان معلم - کوچه 12جنب جامعه مدرسین -حوزه علمیه قم تلفن : 37737217-025 نمابر : 37737213-025 کدپستی : - 4466 37185